King Gizzard & The Lizard Wizard – Fishing For Fishies (2019)
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King Gizzard & The Lizard Wizard – Fishing For Fishies (2019)

King Gizzard & The Lizard Wizard – Fishing For Fishies (2019)

martes 30 de abril, 2019

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Escrito por: Matías Burgos

  • King Gizzard & The Lizard Wizard
  • "Fishing For Fishies" (2019)
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Es 2019 y los integrantes de King Gizzard & The Lizard Wizard parecen haber esperado lo suficiente. Después de lanzar 13 discos en una carrera de 8 años (5 de los cuales se editaron en 2017, en una maratón de rock psicodélico que abarcó guitarras microtonales, heavy metal apocalíptico, algo de jazz, un álbum totalmente gratuito y otro con sobras más que buenas), la banda hizo una pausa de sus extenuantes giras y grabó «Fishing For Fishies». Y, por supuesto, no se parece casi nada al resto de sus obras.

Optando por grabar en casa, cambiándose los instrumentos de vez en cuando y produciendo todo ellos mismos, los australianos crearon un álbum inclinado a innovar dentro de ritmos más estructurados, con mucho boogie (tres canciones tienen “boogie” en sus títulos) y un par de escapadas electrónicas, demostrando que les importa una mierda si satisfacen al mercado o a sus fans. De hecho, ni siquiera parecen estar buscando una fórmula sonora que les asegure vender su música, solo divertirse en el camino.

“Fishing For Fishies”, el segundo single pero primer tema de este LP, marca un golpeteo optimista y fluye en alegres arpegios de country blues, salpicado de acuáticos sonidos electrónicos con versos pegajosos. “Boogieman Sam” se pone más rockera con guitarras entecortadas entre riffs de armónica, pasándose al minimalismo jazzero de “The Bird Song”, donde resalta un bajo profundo que camina con el piano y un arpa ocasional de ensueño.

“Plastic Boogie” es recién el primer toque heavy del álbum, sin perder la festividad que inunda esta canción, entre gritos y risas, contaminando el tema igual que el plástico que repleta el planeta ahora y que maldice su letra. En “The Cruel Millenial”, Ambrose pasa de los coros a la voz principal, aportándole más sentimiento y groove, lo que junto a una guitarra de solos rocanroleros recuerda a los momentos más sueltos de Zeppelin. “Real’s Not Real” tiene momentos que traen de vuelta el fuzz pesado en el que King Gizzard se ha destacado, solo para decantar en una dimensión más relajada y contemplativa en los versos.

“This Thing” es un experimento pop con arpa, pianos y vientos de fondo, cayendo de a poco en los siniestros tonos electrónicos y desérticos de “Acarine”, que deja a los sintetizadores tomar el mando hasta el punto de ponerse techno. El desconcertante segundo single del disco, “Cyboogie”, mostró a la banda entregada a los teclados y efectos, abandonando todo su arsenal de cuerdas en un boogie repetitivo, absurdo (el video explica más o menos todo) pero atrapante.

Si hay algo que ha demostrado esta banda de siete cabezas, es que no vale la pena encariñarse con los estilos que han visitado en cada disco ni esperar que hagan algo parecido. En cada exploración y juego sonoro que hagan va a primar el sentido de aventura, lo que a veces da canciones que se sienten a medio cocinar o algo inmaduras. En ese mismo riesgo, también salen sus composiciones más geniales e impresionantes, pasándose de una dimensión a otra y diferenciándose del resto de lo que se entiende por “rock” hoy.

(English)

It’s 2019 and it seems like the guys from King Gizzard & the Lizard Wizard have waited enough time. After an exhilarating career with 13 releases on an 8 year career (we still can’t forget their titanic and outrageous string of 5 albums released in 2017; a psychedelic and warped marathon of microtonal guitars, apocalyptic-dystopian heavy metal, cosmic jazz breezes, a totally free album and another one with more than great leftovers), the band pushed the pause button to their exhausting tours and recorded ‘Fishing for Fishies’. And, of course, it doesn’t sound like any of their previous albums.

Now they’ve chosen the home-recording path, interchanging their instruments and self-producing the entirety of the record, the Australians have created an album that leans towards yet another innovation with more structured rhythms, injecting a whole lot of boogie (for instance, there are 3 tunes with “boogie” in their titles) and some electronic escapades. Moreover, it’s safe to say they couldn’t care less about satisfying the market or even their most “trve fans”; in fact, they’re just looking for a fun way to create records rather than discovering the perfect musical prescription that could assure their commercial success.

Album-opener “Fishing for Fishies” strikes wholesomely and lively, flowing in cheerful country-blues arpeggios, sparkled with catchy verses and watery electronic sounds. “Boogieman Sam” goes on a more straightforward rock direction, intertwining slick guitars and Ambrose Kenny-Smith’s trademark electric blues-harmonica riffs, giving way to “The Bird Song”, a minimalist jazzy-jam highlighting a deep bass trotting side by side with hard piano melodies and the perfect dose of dreamy harp harmonies.

The first heavy-hitting track comes with “Plastic Boogie”, the anti-PET-PVC-HDPE-et al. anthem, ironically drowned in a festive, cult-like mood among cheering and laughter that clashes with the downright protest theme of the song. In “The Cruel Millenial”, Ambrose gets the spotlight by stepping up to main vocals, delivering a sweet bunch of feelings and groove, altogether with rock & rolling guitar solos enlightened by the Zep gods. “Real’s Not Real” has moments that bring back King Gizzard’s stamp of heavy fuzz, although occasionally they dive into a calm and contemplative dimension throughout the verses.

“This Thing” sounds like a pop experiment including harp, pianos and wind instruments blowing in the background, descending slowly into the sinister electronic tones of “Acarine” and its synth-driven, warped wormhole of Tron-esque landscapes. “Cyboogie” is the upsetting second single of this album, with the band leaning towards yet another mélange of synthesizers, vocoders and trippy sound-FX, leaving aside the strings and concentrating on an absurd, but catchy boogie-trance.

If there’s anything this seven-headed beast of a band have showed hitherto, is the fact that getting attached to a specific genre visited or revisited throughout their vast discography (whereas it’s monstrous psychedelia, neo-prog dimensions, improv jazz or any other style available inside the musical bag of wonders) it’s a time waste or not really worthy of any emotional investment. In every expedition of sonic innovation while creating an album, for King Gizzard the focus relies heavily on the sense of adventure, which can sometimes give the sensation of half-cooked or immature songs. Anyway, it’s that same risky approach that makes them create their most genuine and impressive compositions, jumping from one dimension in time to another and really standing apart from what most people understand as rock & roll nowadays.

 

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Matías Burgos
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